Hoe haalt een
organisatie het beste uit het kapitaal van haar medewerkers / professionals?
Voor
ieder mens geldt dat het ongelooflijk belangrijk is om vanuit eigen innerlijke
kracht te leven en te werken.
In
een organisatie of school werken mensen samen om iets op een zo efficiënt
mogelijke manier uit te voeren en een gezamenlijk einddoel te bereiken. Om
mensen vanuit hun eigen innerlijke kracht te laten werken zijn al veel
managementmethoden en communicatiemiddelen ontwikkeld.
Uit
onderzoek en mijn eigen ervaring blijkt dat hét verschil tussen iets als groep bereiken
en iets met succes afronden ligt in de
wijze waarop de groep samenwerkt.
Een
belangrijke rol hierbij speelt de zogeheten ‘’onderstroom’’ die aanwezig is bij
de groepsleden. Aan die onderstroom moet zeker aan het begin van een project
veel aandacht worden gegeven.
De
interactie tussen de groepsleden hangt nauw samen met het begrip over elkaars
inzichten en kennis met betrekking tot het gezamenlijk te bereiken doel en wat
ieders bijdrage hierbij kan zijn.
Daarnaast
speelt dat iedereen sterke of zwakke kanten heeft bij de uitoefening van het
werk.
Door elkaars sterke kanten te
kennen en te waarderen kan een ieder vanuit kracht meewerken in een team als
het werk hierop afgestemd wordt.
In
deze tijd waar steeds duidelijker wordt dat onderwijs een cruciale rol speelt
in de samenleving is het van groot belang om leraren te faciliteren bij het
oefenen van hun functie.
Mijn eigen onderzoek onder leraren:
-
naar de invloed van het geven en het ontvangen van feedback
-
de ontwikkeling van hun professioneel kapitaal
-
welke rol collectief leren daarbij speelt heeft het volgende opgeleverd:
Werkdrukbeleving
is lager bij:
Positieve
onderstroom in het team.
Feedbackgeven en ontvangen op de ontwikkeling van professioneel kapitaal.
Bij
het verschil tussen samenwerken en alles op eigen houtje willen doen, positief
bij samenwerken.
Onderlinge
uitwisseling over de lessen en gedrag van leerlingen.
Bij
uitwisseling met andere scholen om het professioneel kapitaal te verhogen.
(N.B.
Leeftijd, duur van loopbaan als leraar, man-vrouw, vak bèta of alfa, basis- of
middelbare school, aantal jaar in team en opleidingsniveau leraar maakten geen
verschil bij de uitkomsten.)
Coaching en energiemanagement zijn een heel goed middel om groepen beter te laten
functioneren
Door
middel van coaching, workshops, instrumenten zoals bijvoorbeeld metingen van
ieders drijfveren (Spiral Dynamics) en oefeningen kunnen groepsleden informatie
krijgen over elkaars sterke en zwakke kanten en deze kennis gebruiken om als
team optimaal te functioneren.
|